Objektifiera mera

Den senaste tiden har moralpaniken fäst sig i Jönköping och lagt sig som ett järntäcke över stadens invånare. En ny stripklubb har öppnat och detta är minsann inte bra. Inte bra alls.  Typiskt jättedåligt.

 

Vi ska nu bortse från att denna klubb haft öppet längre än de haft tillstånd till och fört en del oväsen, i denna debatt vill jag se det som ganska oväsentligt. Hade det inte rört sig om en stripklubb hade folk inte heller stört sig i denna mån.

 

Jag blir lite stött av alla de som anser att en stripklubb är en tvivelaktig och ljusskygg verksamhet som inte hör hemma i stan. Jag blir stött av alla de som förknippar verksamheten med moraliska och etiska ställningstaganden. Min allmänna fråga lyder: ”Varför är det fel att betala en kvinna för att klä av sig?”

 

De självklara svaren kommer kretsa kring kvinnans rätt till sin egen kropp, patriarkatets objektifiering av kvinnan samt bidragande till skeva könsroller och en skev syn på sexualitet. Om vi börjar med att bena ut kvinnans rätt till sin egen kropp så förutsätter, utan faktagrund, jag i denna debatt att kvinnan som står på scen och kastar kläder omkring sig gör detta frivilligt och av egen vilja. Detta är en förutsättning i min föreställningsvärld kring svenska stripklubbar, stämmer inte detta så lagstadgar vi bara det hela. Genom att fösa bort stripklubbar från vår omgivning säger vi egentligen att det inte är ok för kvinnan att göra vad hon behagar med sin egen kropp. Vill ett gäng lätt sorligt lustfyllda män betala för att se på hennes kropp och hon då förmedlar denna tjänst, why not?
För det andra är kvinnliga strippor enbart uppe i debatt för att vi lever i ett patriarkat, manliga strippor är ok och nästan lite lustigt. Detta leder mig till objektifieringsdebatten. Att prata om att sexindustrin objektifierar kvinnor innebär i praktiken att mycket av porren och strip teasen är utformad för de som tänder på kvinnor, och ofta kvinnors sexuella interaktioner med män. Istället för att dämpa detta bör man istället göra så mycket som möjligt för att objektifiera män.

 

Jag vill uppmana alla kvinnor att bete sig grisigare och se män som sexobjekt. Spana på rumpor, ta på dom, se kropp istället för person. Jag är övertygad om att alla människor objektifierar det som de kan tänkas tända på och kvinnor måste i större grad göra detta. Vi bekämpar eld med eld helt enkelt.

 

Jag ser redan nu bra tendenser till detta i exempelvis Twilight och nu den kommande Teen Wolf. Här finner vi skådespelare med sexpack som endast står där för publikens njutning, vilket är fantastiskt. Så alla tjejer, objektifiera oss tillbaka, visa att män inte har ensamrätt på att vara gubbsjuka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0