Värdera ditt liv

Jag och en mycket god vän satt i lördags natt och diskuterade livet. Vi är ganska lika, som bröder. Vi är unga, hungriga och fokuserar mest av allt på slutprestationen snarare än genomförandet. Då föddes ett citat i mitt huvud som sammanfattar mina tankar kring livet:

 

Ditt liv kan snabbt värderas genom prestationer du genomfört utgått ifrån dina personliga förutsättningar.

 

Det är genom dina prestationer du kommer bli ihågkommen och det är genom dina genomförda samt kommande prestationer som du kan ta dig framåt. Man brukar generellt samla dessa i sitt CV eller i sina intressanta historier man använder för att trollbinda sin omgivning.

 

Det är ju till exempel mer imponerande om en blind rullstolsbunden laktosintolerant skulle bestiga K2 än om jag skulle göra det. På samma sätt är det också mer imponerande då en ensamstående fembarnsmamma med tre jobb hinner med att förmedla kärlek och trygghet till sina barn än om en överklassfamilj med sju bilar lyckas få sina två välklädda söner att må bra.

 

Jag tycker att det är värt en funderare. Vad är du kapabel till och vad har du presterat?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0