Gör som Timon och Pumba!

Jag sitter här med två kokta ägg som hånfullt stirrar upp på mig. Jag är otroligt trött på ägg efter att ha tryckt i mig fem om dagen i närmare ett års tid. Det kostar att bygga säger man ju.

 

Jag räknade lite på det och undrade hur världen skulle se ut om alla åt lika mycket som jag. Vad jag kom fram till då var ganska skrämmande. Världen skulle se ut precis som den gör idag, fast något värre. Detta på grund av att vi ändå köper för mycket mat och slänger skiten i onödan. Vi har många munnar att mätta och det enda vi fyller är våra soppåsar.

 

Hur ska vi då ge alla mat för att undvika det naturliga urvalets hårda utresning av de hungriga?

 

Jo! – Insekter!

 

Jag är övertygad om att vi har en mycket hämmad resurs i dessa små härliga kryp. Jag ser mig lokala odlingar där insekter frodas som avfallshanterare och som sedan ska ätas, kanske med lite curry, vitlök eller varför inte chili. Här skulle vi slå flera flugor i en smäll (Jo, jag sa just det). Insekter kostar inte mycket energi i drift, de kan leva på gammalt avfall och de är näringsrika. Kanske lite knastriga men det är ju bara nyttigt med lite tuggmotstånd. Det är ju som Timon och Pumba säger; Slemmigt men mättande.

 

Jag tror mycket mer på denna idé än att man ska lägga miljarder med kronor på att försöka odla kött i laboratorium. Detta är en otroligt energikrävande process. Vi är ganska dåliga på att ta vara på vad naturen har att ge och ska istället hela tiden låsa in oss och blanda en massa snäva kemikalier för att uppnå det som funnits sedan urminnes tider.

 

Några skulle nog kalla mig lite sjuk. Jag säger snarare att det är en sjuk värld vi lever i. Där en tradition av att äta insekter istället för att föda upp övermängder med kreatur skulle vara det minst sjuka.


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Det här fick mig att minnas dom där klubborna med insekter i som folk köpte (såg dock aldrig någon äta en dylik klubba) för en herrans massa år sedan..

Skulle vi inte kunna ta det ett steg längre så att vi slipper äta insekter? Dvs, samma process som ovan men släng in ett däggdjur som äter insekter så att slutprodukten blir kött som uppfötts på insekterna som ätit avfallet!

2012-03-16 @ 14:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0